Hva er medienes viktigste funksjon?

torsdag 25. februar 2010

Dataspill- den nye leikegrinda

De fleste typer medier har en eller flere fiksjonsformer i seg, romaner, tv-drama, gonzojournalistikk etc. I de digitale mediene er det spillene som er den desidert mest populære fiksjonsformen. Allerede i 1993 solgte dataspill mer enn kinofilm i USA.
Dataspill har en relativt kort historie i forhold til resten av de digitale mediene, men har likevel blitt en viktig del av data- og underholdningsindustrien.
Alan Turing var nok en gang forgangsmann, i 1948 begynte han å skrive et sjakkprogram, dette til tross for at datamaskinen som skulle kjøre spillet enda ikke eksisterte. Dette er så vidt man vet det første digitale spill som ble laget. 
Etterhvert ble datamaskiner vanlig ved universitetenes forskningslaber, og det var her de første virkelige dataspillene ble laget. I videoen under kan du se et av disse tidlige spillene: 





Det første kommersielle dataspillet var Pong, utviklet av Atari. Dette var et arkadespill som besto av å 
holde en ball i spill mellom to flyttbare plattformer.
Siden har spillindustrien kommet med nyvinninger på løpende bånd, Nintendo, Playstation og Xbox er velkjente begreper for de aller fleste av oss. I tillegg til disse gigantene innen spillverdenen har det også eksistert mange andre spillplattformer opp gjennom tiden:





Det var arkade og konsollmarkedet som kommersialiserte dataspillene, etterhvert har det blitt like vanlig med spill til mer regulære datamaskiner gjennom pionerer som commodore og senere amiga.
Hovedforskjellen med disse to er at konsollprodusentene kontrollerer både maskinvaren og plattformen som spillene blir laget for og med, dette medfører at disse selskapene har en slags redaksjonell kontroll på hva som blir utgitt til konsollen. I motsetning til datamaskinen som har en mye friere modell for utvikling av spill gjennon en stor variasjon av maskinvare og programmeringsmuligheter. Det er imidlertidig blitt vanlig at populære spill i hovedsak er tilgjengelig både for konsoll og datamaskin.


Dataspill- bare moro?
Dataspill blir for det meste betraktet som moro og tidsfordriv, men etterhvert som utviklingen går sin gang og teknologien blir mer avansert, så ser man tendensen til at dataspill kan brukes til mer enn bare lek.
I dag utforskes stadig nye områder innen f.eks nye lærings og -simuleringsmetoder for å kunne trene opp studenter og forskjellige yrkesgrupper mer effektivt. I videoen under kan du se litt om denne utviklingen i Norge.


Alt i alt kan vi oppsummere spillindustrien som en av de mest innovative segmenter av den digitale industrien. Det er ofte her man utfordrer gamle konsepter og skaper nytt fortellermessig innhold.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere